Učení
UČENÍ
*proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života
*neprobíhá jen u člověka, ale i u živočichů
*učení je každé obohacení individuální zkušenosti v průběhu vývoje jedince – vše co člověk získá po narození ve styku s prostředím a co vyvolá trvalejší změna v jeho životě
FÁZE UČENÍ
1.motivační
*příprava k učení
*ujasnění si, PROČ se budeme učit a CO
2.poznávací
*pronikání do problému, seznamování se s problémem
3.výkonná
*pochopení, vyřešení daného problému
*osvojení si danné látky
4.kontrolní
*prověřování naučeného
*kontrola
DRUHY UČENÍ
1.intelektové
*osvojování způsobu řešení problému, pracuji pouze hlavou
2.senzomotorické
*osvojování si dovedností, návyků, př. učit se chodit, tancovat, řídit, psát na stroji, malovat
3.sociální
*začleňování se do společnosti, učení se žít mezi lidmi
př. tolerance, schopnost přijmout jiný názor, podřídit se autoritě, ale také sebeprosazování se
podmínky učení:
1.motivace
*nejlépe na střední úrovni, příliš silná motivace = stres
2.intelektové schopnosti
*velmi důležité
3.únava
*fyzická či duševní
4.pracovní zázemí
*pracovní kout, stůl
5.metody učení
metody učení:
*pravidelnost - lépe několik hodin denně něž několik hodin za měsíc (nárazové), kratší učení, rozdělení učení na části, učení se na poslední chvíli
*snaha pochopit - ne nazpaměť
*uspořádání či výběr nejdůležitějších poznatků
*podtrhávání, barevné zvýraznění
*návaznost na předchozí učivo nebo na jiné předměty
*využití tzv. "zkratkových časů", př. autobus, metro
*použití taháků
*střídání činností, předmětů (nejtěžší předmět zařadit doprostřed)
*učení bez zvukové kulisy